tiistai 3. syyskuuta 2013

Lite bättre folk?

Mitä hyvää on ruotsissa ja ruotsalaisissa? Tehdäänkö täällä paremmin asioita kuin muualla? Ovatko ruotsalaiset "lite bättre folk"?-Niin kuin me suomalaiset tapaamme sanoa. Minut otettiin todella lämpimästi vastaan kun muutin tänne. Tunsin oloni tervetulleeksi vaikka vannon ettei se ollu helppoa niin minulle kuin kolleegoillekaan yrittää kommunikoida puuttelisen kielitaitoni takia. Viikko viikolta, kuukausi kuukaudelta sanavarastoni kasvoi ja viimeistään Mikaelin tutustuessani "tukholmalaistuin" kun yht'äkkiä käytin jo fraaseja tukholman slangilla.
Ystäviltäni saan kuulla suomi-vitsejä päivittäin. Yksi mille nauretaan on meidän murre: Suomenruotsalainen murre. Vodka, ja härmäläisten veitset otetaan esiin keskusteluissa aina kun ystävät haluavat naureskella suomalaisille.

Ruotsalaiset ovat hyviä pitämään omat asiat visusti sisällä eikä niistä naapureille taikka ystäville huudella vaan hymyssä suin aina vastaillaan. Ruotsalaiset ovat hyviä "small talkaamaan"; murretaan jää nopeasti muutamalla fraasilla ja tekohymy päälle! Itselle se tuottaa edelleen vaikeuksia sillä en yksinkertaisesti osaa hymyillä epäaidosti. Sen verran aito suomalainen olen.
Mutta olen silti oppinut paljon ruotsalaisilta. Suomeen mentäessä juttelen sujuvasti small talkilla muille ihmisille ja uskon että minusta on tullut myös avoimempi ihminen sitä kautta. Täällä on se hyvä puoli että täällä ei tarvitse välittää mitä sanoo/miten sanoo. Ihmiset kohtelevat toisiaan hyvin ja asiallisesti: hymy korvissa! :)

Vad är bra i Sverige? Hurdana sverkorna är? Är saker bättre här än någon annanstans? Är svenskorna "Lite Bättre folk "?-som vi finländare brukar säga. Jag blev varmt välkommen, när jag flyttade hit. Jag kände mig välkommen även fast det inte var så enkelt att kommunicera med mina kollegor, pga. Mina dåliga språkkunskaper. Vecka efter vecka, månad efter månad, lärde jag mer och mer. Genom att lära känna Mikael, min ordlista växt mycket och jag kände mig mer och mer "stockholmare" när jag plötsligt använde slang fras när jag pratade.
Jag hör finska skämt dagligen, folk skrattar för våran dialekt: Finland-svenska dialekt. Men det gör inget, man måste väl skratta tillbaks. Vodka och knivar togs upp i diskussionen också alltid när man vill skratta åt finländarna.

Svenskarna är bra på att hålla deras saker noggrant och inte berätta dem till grannar eller vänner, men man svarar alltig med ett leende. Svenskarna är bra på "små talk", de bryter sig in med några snabba fras och et glatt leende. För mig är det fortfarande svårt, eftersom jag inte vet hur man imiterar leende. Jag är en riktig finne.
Men jag lärde mig ändå en hel del av svenskarna. När jag åker till Finland pratar jag flytande "små talk" med andra människor, och jag tror att jag också har blivit mer öppna för människor på det sättet. Här i sverige är det bra att man behöver inte oroa dig för vad du vill säga och hur man den nu säger. Alla behandlar varandra väl och rakt och som sagt: Med stort leende! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti