keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Bye Bye Nokia, Välkommen Obama

Vuonna 1998 sain ensimmäisen matkapuhelimen. Faijalla oli ollut NMT-käytössä jo aikaisemmin, mutta ai että sitä iloa kun oman puhelimeni sain. Pystyi lähettämään tekstareita ja pelaamaan mato-peliä! Nokian 5110 on kauttaaikojen paras puhelin, jos minulta kysytään. Kuoretkin pystyi vaihtamaan! Nyt eletään äly-puhelinten aikaa. Kommunikointi tapahtuu onlinessa. Puhelimilla ei enää vain soitella ja lähetellä viestejä vaan nykyään surffaillaan. Ihan hyvä idea varmasti myydä Nokian puhelimet Microsoftille, mutta kyllä haikeudella niiden perään vilkuttelen. Kyllä Nokia ja nokian puhelimet kuuluu meille suomalaisille. Puhelimet lähti, mitä meille enää jää? Fiskarsin sakset, Aarikan korut, Iittalan lasit, Marimekon kankaat ja Muumit. Toivottavasti ne sentään jäävät suomeen ja suomalaisille. Olemme pieni maa joka tarvitsee tuotteitaan.

Samaan aikaan toisaalla (Ruotsissa): Madeleine on raskaana ja koko tukholma menee ihan sekaisin Barack Obaman vierailusta. Toiset maat ovat otsikoissa iloisista uutisista toiset vähemmän iloisista. Tulen ikävöimään sinua 5110.

År 1998 fick jag min första mobiltelefon. Pappa hade haft NMT innan men jag glömmer allrig bort den glädjen när jag fick min första egna telefonen. Jag kunde skicka textmeddelanden och spela snake-spelet! Nokia 5110 är den bästa telefonen någonsin, om du frågar mig. Skalet kunde man också byta! Men nu är vi i smarttelefonstid. Kommunication görs online. Telefoner är inte längre bara för att ringa och skicka sms, nu surffar man på nätet. Det kanske var en bra idé att sälja Nokia-telefoner till Microsoft, men jag lägntar efter dem redan. Jag tycker att Nokia och Nokia-telefoner tillhör oss finländarna.

Telefonerna är borta vad har vi kvar? Fiskars saxar, Aarikkas smycken, Iittalas glas, Marimekko tyger och Momin troll. Jag hoppas att de åtminstone är finska och stannar kvar i Finland. Vi är ett litet land som behöver deras produkter.

Samtidigt, på andra sidan av havet (i Sverige): Madeleine är gravid och Stockholm blir helt galet pga Barack Obamas besök. Andra land har glada nyheter medan andra har inte så bra nyheter. Jag kommer att sakna dig 5110.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti