maanantai 26. elokuuta 2013

Taustaa // Bakgrund

Viisi vuotta sitten muutin Ruotsiin. Hain ja sain työpaikan Karolinskasta Huddingesta. Aloitin työt v.2008 lastenosastolla sairaanhoitajana. Työhaastattelussa pomoni kysyi tulevaisuuden suunnitelmistani viisi vuotta myöhemmin. Naurahdin ja sanoin haaveilevani perheestä. Mutta eihän minulla ollut edes poikaystävää, joten nauroin että tuskin nyt ihan viidessä vuodessa haaveeni toteutuu. Nyt on viisi vuotta kulunut ja minulla on avopuoliso ja lapsi. Pian yhdeksän kuukauden ikäinen tytär Emma. Olen pidemmän aikaa suunnitellut blogin kirjoittamista. Haluan kirjoittaa blogia suomalaisena ruotsissa. Siitä miltä tuntuu asua täällä. Siitä miltä tuntuu matkustaa suomeen tapaamaan perhettä ja ystäviä. Siitä miltä tuntuu matkustaa suomeen "turistina". Olen oppinut paljon tämän näiden vuosien varrella, niin itsestäni, omasta maastani/kulttuurista, elämäntavoista niin suomessa kuin ruotsissakin. Monet luulevat että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen... vai onko sittenkään. Molemmissa on puolensa ja niistä haluan kirjoittaa...

För fem år sedan flyttade jag till Sverige. Jag fick jobb i Karolinska Huddinge. Jag började arbeta som sjuksköterska i barnavdelningen 2008. I jobbintervjun, frågade min chef var skulle jag vara om fem år? Jag skrattade och sa att jag drömmer om en familj. Men då hade jag inte ens en pojkvän, så skrattade jag och sa att jag tror inte att det händer. Det har nu gått fem år, och jag har en sambo och ett barn. Snart nio månader gammal dotter Emma. Jag har planerat länge att skriva en blogg. Jag vill skriva en blogg om en finsk tjej i Sverige. Jag vill skriva om hur det är att leva här och hur det är att resa till Finland för att träffa familj och vänner. Hur det är att resa till Finland som "turist". Jag har lärt mig en hel del från det här åren,om mig själv, om mitt eget land / kultur både i Sverige och i Finland. Många människor tror att gräset är grönare på andra sidan ... men är det ens så. Båda länderna har sina fördelar och det är vad jag vill skriva om...

2 kommenttia:

  1. täytyy sanoa että viisi vuotta on niin lyhyt aika että ei sano paljon mitään. Minulla oli kuherruskuukautta monta vuotta, ainakin 10, nyt on asia toinen. Asiat täällä ärsyttää, kun menen suomeen ärsyttävät asiat siellä. En tykkää suomesta, siis asua siellä, en kestä rasismia. Mutta tykkään enemmän suomalaisista ihmisistä, he ovat usein paljon hauskempia ja suorempia, ja Suomalainen huumori on mahoton! Siis missä voin olla? Ehkä vaikka jossain muussa maissa missä on paljon suomalaisia, vaikka espanjassa.

    VastaaPoista
  2. Ja jag vet inte var är bäst..när jag är i Sverige längtar jag mycket till finland men när jag är i finland känner jag att hemma är i Stockholm.
    Sirpa STOCKHOLM

    VastaaPoista